ALLVARLIGA ORD

Mullsjö 19 mars 2020

Bakgrund

I dag kommer jag ge dig något du vanligtvis inte läser på denna sida. Det är inte planerat, utan har kommit till mig fullkomligt överraskande! Jag delar en dröm och de tankar Herren talat i anslutning till denna dröm.

Om Du vill tolka det som en profetisk hälsning – gör det. Själv törs jag inte använda det uttrycket. Detta har kommit till mig med styrka och allvar och jag bara upplever att jag måste dela det, medveten om min ofullkomlighet och litenhet inför Herren.

Jag ber att Herren skall låta dig läsa, bedöma och förstå. Jag känner mig bara som förmedlare, av vad jag upplever Herren bett mig förmedla – Amen!


Jag hade en drömde

Jag drömde denna morgon – tre gånger – samma scen.

En gammal vit landsortskyrka av trä. En gammal kvinna, som kom till ett möte där. Hon kom körande med häst o vagn. Livet förstod jag, hade varit hårt för henne, nu var hon 97 år, men hon var stolt och rakryggad. Det var kraft och uppmuntran i synen av kvinna när hon svänga in med sitt ekipage genom kyrkgrindarna och kom rullande i gruset mot kyrkan. Hon sjöng en sång, som jag först knappt hörde, men som jag sedan med allt mer beslutsamt fick nåden att stämma in i.

“Jag vill älska det urgamla kors,
I dess kraft skall jag segra till slut.
Jag omfamnar det heliga kors,
Tills mot kronan jag byter det ut.”

De sista två strofen var hennes livs resumé och bekännelse, hon sjöng dem om och om igen. Hon hade tagit emot vad Herren gett henne – medgång och motgång. Hon hade inte låtit sig bländas av världens lockelser eller rest på världens breda vägar.

Hon hade omfamnat – och skulle fortsätta omfamna – korsets alla sidor och sjöng nu frimodigt om den stund då hon skulle få byta kampen mot kronan.


Är vi villiga

Är vi villiga bära korset?

Korset står som symbol för mycket: Uppståndelse, evigt liv, seger, kraft. Det är lätt att omfatta och låta sig inneslutas i detta. Men korset har också en annan sida!

Den sidan innebär också: Smärta, kamp, bespottelse, umbäranden, fattigdom. Är vi lika villiga att låta oss omfattas även av detta?

Vi kan bära korset som symbol, som ett smycke, som en ikon – men är vi beredda att bära också korsets börda?

Sverige – som land – kommer att tvingas välja! Att stå upp för och bära det kors landet har i sin flagga, eller påtvingas att hala flaggan,
för resterande tid.

Valet görs av oss kristna och det går inte att skjuta på. Vill vi låta Herren förbereda oss för att bjuda motstånd, skall vi göra det nu. Motståndaren väntar inte, han rusar mot oss, för att slå oss, innan vi hunnit diskutera om vi skall ta Guds varning på allvar och mobilisera det Gud vill ge oss.

Gud har tidigare, varnat Sveriges kristna för apati – ett negligerande av förståelsen av korsets två sidor. Men vi har fortsatt att låta våra husbyggen, bilköp, båtköp, karriärer – lyxa och samhällsposition – ta första platsen och därigenom motståndslöst dränerat oss orken för gemenskap med Herren.

Vi är vid vägs ände nu – beslut måste fattas.

Det är inte verksamhet eller kritiska dispyter som bygger landet för Gud, det gör enbart Guds Ord, bön och vårt omfamnande av hela korset!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *